دوشنبه 2 مرداد 1396   17:11:22
منو
اخبار

1396/2/14 پنجشنبه ايمن سازي محور اروميه- اشنويه در اولويت كاري راه و شهرسازي آذربايجان غربي گفتگو با داريوش نصر؛ مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي با محوريت بررسي روند اجراي طرح تعريض و بهسازي محور اروميه- اشنويه
محور اروميه به اشنويه بطول 67 كيلومتر در زمره محورهاي مهم و استراتژيك استان آذربايجان غربي قرار دارد. جاده اي كه علاوه بر اتصال تعدادي از شهرستانهاي جنوب به مركز استان از جذاب ترين محورهاي گردشگري استان به شمار مي رود و ميزبان مسافران مشتاق ديدار با دره شهدا به عنوان يكي از شورانگيزترين جاذبه هاي طبيعي شهر اروميه است. طرح تعريض و بهسازي محور اروميه- اشنويه از جمله پروژه هاي اولويت دار استان بوده و در سالهاي اخير ارتقاي ضريب ايمني محور اروميه- اشنويه در قالب هاي طرحهاي مختلف آغاز شده است.  چرا كه ايمن سازي اين محور در كاهش آمار سوانح جاده اي استان تاثير گذار بوده و به منظور تشريح كارهاي اجرايي اين محور با داريوش نصر؛ مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي گفتگو مي كنيم؛
جناب آقاي نصر براي شروع گفتگو بفرماييد آيا تعريض و بهسازي محور اروميه به اشنويه در دستور كار اين اداره كل قرار دارد؟
 محور اروميه به اشنويه بطول 67 كيلومتر در زمره محورهاي مهم و استراتژيك اين استان قرار دارد. چندتا شهرستان را به مركز استان وصل مي كند و از پروژه هاي اولويت دار و اساسي است. ولي در هرحال حاضر اين جاده به صورت راه فرعي درجه يك مورد استفاده مردم قرار مي گيرد. با توجه به پيگيري هاي خيلي خوب مهندس حسين زاده نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي اين پروژه در سنوات گذشته به عنوان پروژه بهسازي و احداث از راه فرعي به درجه يك اصلي مورد موافقت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي قرار گرفته و از محل سازمان راهداري در سنوات گذشته براي آن پرداختهايي صورت گرفته است . در حال حاضر عمليات راهسازي  18 كيلومتر از سمت شهر اروميه تا روستاي بالانج انجام شده و پنج كيلومتر و 300 متر هم از اشنويه بهسازي شده است.
اين محور در حال حاضر راه فرعي حساب مي شود يا اصلي؟
از ديدگاه ما راه اصلي حساب مي شود برخلاف اينكه مشخصات راه فرعي را دارد. آنچه پيشنهاد و برنامه اداره كل راه و شهرسازي احداث راه اصلي است. چرا كه طبق قوانين و مقررات محورهاي ارتباطي مركز استان با ديگر مناطق بايد راه اصلي باشد.
عمليات راهسازي و تبديل اين محور به راه اصلي به شكل قطعه به قطعه انجام مي گيرد و در صورت اتمام طرح به اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي جهت نگهداري و احراي عمليات راهداري تحويل داده مي شود.
بفرماييد سال گذشته چه فعاليت اجرايي مشخص و چه ميزان اعتباري براي اين محور تخصيص يافت؟
با توجه به قراردادي كه سال 93 در گردنه آغبلاغ به ميزان 10 كيلومتر داشتيم در همان راستا عمليات اجرايي انجام شد. يكسري مشكلات منابع طبيعي و دستگاه هاي اجرايي در خصوص برداشت مصالح و تخريب عرصه هاي ملي بود كه در شش ماهه دوم حل شد و اميدواريم كه پروژه فعال بشود.امسال اتمام عمليات راهسازي اين محور از برنامه هاي اولويت دار اين اداره كل است.
منابع مالي طرح بهسازي و تعريض محور اروميه به اشنويه از رديف اعتبارات بهسازي و ارتقاي محورهاي فرعي به اصلي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور تامين مي شود. و در حال حاضر مطالبات پيمانكار در اين پروژه نزديك به 65 ميليارد ريال است.   
سال گذشته از محل اعتبارات تملك دارايي 20 ميلياردريال  به اين محور اختصاص يافته بود. اين اعتبار به شكل هزينه شد؟؟
بله در اين خصوص تخصيص داشتيم و آنچه كه تعهدات ما در اين محور بوده انجام داديم.
اين مسير با اين روند كاري و اهتمامي كه شما داريد چند سال طول مي كشد كه به راه اصلي تبديل شود؟
يك مشكل اساسي كه در اين استان داريم اين است كه به لحاظ طول راههاي شرياني، طول راههاي اصلي و فرعي در رتبه هاي پايين كشوري هستيم. اگر بخواهيم به متوسط كشوري برسيم دو حالت داريم يا استانهاي ديگر بخوابند و ما چند سال كار كنيم تا به آنها برسيم و يا اينكه معادل استانهاي ديگر به ما اعتبار تزريق بشود تا بيشتر تلاش كنيم.
اين اتفاق سال گذشته با حضور جناب نوبخت و پيگيري استانداري و مجموعه راه و شهرسازي و سازمان برنامه و بودجه استان صورت گرفت به نحوي كه اعتبار توزان منطقه اي تخصيص داده شد. اگر اين شكل تخصيص ها انجام بشود اميدواريم با تلاش و كار بيشتر بتوانيم كاري انجام بدهيم.
 اگر پول باشه به نظر من اين محور جزوه اولويتهاي اول اگر نباشد حداقل جزو اولويتهاي سه يا چهار استان است. علاوه بر اينكه چند شهرستان را به مركز استان متصل مي كند از جنبه هاي مرزي و امنيتي و گردشگري نيز اهميت خاصي دارد لذا امسال براي اين محور تلاش ويژه اي خواهيم داشت.
با اعتباراتي كه تخصيص مي يابد در حال حاضر علاوه بر اينكه كارگاه مشغول كار است نقاط پرحادثه را اصلاح مي كنيم اگر چه معتقديم اين موارد در حكم مسكن است.
از مجموع 67 كيلومتر محور چه ميزان به راه اصلي تبديل شده است؟
 تقريبا 22 كيلومتر به راه اصلي تبديل شده است.
باتوجه به اينكه براي احداث هر كيلومتر راه اصلي 15 ميليارد ريال نياز است براي باقيمانده مسير نيز اعتباري حدود 50 ميليارد تومان نياز است البته بشرط اينكه امسال كار تمام شود وگرنه هر سال بر هزينه هاي ساخت افزوده مي شود.
 محور كوهستاني است لذا براي احداث هر كيلومتر هزينه بيتشر مي طلبد. برآورد شده 60 يا 70 ميليارد تومان حداقل نياز است البته اگر 30 درصد اين مبلغ هم تخصيص داده بشود مي شود با استفاده از ظرفيت پيمانكاران پروژه را سرعت بخشيد. همچنين رعايت اعتبار توازن منطقه اي براي جبران گذشته لازم است.
اين امر نيازمند كميسيون ماده 215 است و دولت هم با توجه به حجم عظيم كارهاي بر زمين مانده و حجم اندك اعتبارات از گنجاندن طرح هاي جديد فعلا خودداري كرده است. ما در حال حاضر از طريق اعتبارات راهداري در اين محور مشغول كار هستيم. اين را هم بايد عرض كنم سال قبل جناب استاندار 2 ميليارد به اين محور تخصيص دادند و اين توجه استاني نويد روزهاي خوبي را براي اين محور مهم متصور مي سازد. اميدوارم امسال حداقل تعريض و بهسازي پنج كيلومتر و 500 متر ديگر از اين محور به اتمام برسد.
 
بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (MrtGuest)


Powered By Sigma ITID.